lundi 24 juin 2013

پشت‌پرده سقوط آزاد دلار

 
 
پشت‌پرده سقوط آزاد دلار
تیر ۰۳, ۱۳۹۲| نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
تیم خلیج فارس
 
 
 
 
 
 
 
 
روند کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد ارز و طلای ایران امروز یکشنبه، دوم تیر ماه، نیز ادامه یافت و قیمت فروش دلار مرز روانی سه هزار تومان را شکست و در ساعاتی نیز به زیر این رقم سقوط کرد.
روز پنج شنبه ۲۳ خرداد هر دلار آمریکا در بازار ۳۶۴۰ تومان به فروش می‌رسید که امروز یکشنبه شنبه دوم تیر ماه قیمت آن به کمتر از ۲۹۵۰ تومان کاهش پیدا کرد.
هر یورو نیز در روز پیش از برگزاری انتخابات ۴۸۸۰ تومان خرید و فروش می‌شد در حالی که در دومین روز تابستان پول واحد اروپایی با ۹۳۰ تومان کاهش به قیمیت ۳۹۵۰ تومان در بازار قیمت گذاری شده است.
پوند بریتانیا نیز که روز پنج‌شنبه ۲۳ خرداد ۵۶۸۰ تومان خرید و فروش می شد با کاهشی ۸۸۰ تومانی به ۴۸۰۰ تومان در دومین روز تیر رسیده است.
هر سکه طرح جدید بهار آزادی نیز که در روز پیش از انتخابات حدود یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان قیمت داشت اکنون با کاهشی ۲۷۰ هزار تومانی به یک میلیون و ۴۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.
سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز که در روز پیش از انتخابات یک میلیون و ۲۷۵ هزار تومان ارزش داشت در روز دوم تیر قیمت آن به کمتر از یک میلیون تومان سقوط کرد و در بازار با قیمت ۹۸۰ هزار تومان معامله می‌شود.
اما علت سقوط قیمت ارز را می‌توان در گمانه‌های ذیل دید:
نخست: طرح احمدی‌نژاد هاشمی
براساس این طرح، احمدی‌نژاد که از ابتدا گفته بود «نرخ ارز در اختیار بیست سی نفر است و آنها با بالا بردن مصنوعی آن می‌خواهند به کشور ضربه بزنند» درصدد است این موضوع را اثبات کند. یعنی در واقع احمدی‌نژاد با تیمش پس از پیروزی حسن روحانی که نزدیک به هاشمی است، با تزریق هنگفت ارز به بازار اینگونه القاء می‌کنند که همان‌ها که در زمان دولت من سنگ‌اندازی می‌کردند اکنون که هم‌تیمی شان پیروز انتخابات شده باعث کاهش قیمت ارز شده‌اند.
نکته‌ی دیگر اینکه ممکن است تیم هاشمی با تزریق ارز به بازار درصدد القاء این نکته باشد که پیروزی حسن روحانی نوید روزهای خوب را خواهد داد.
دوم: انتخابات
کاهش ارزش دلار از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و پیروزی حسن روحانی در ۲۵ خردادماه آغاز شد و از آن زمان این روند ادامه داشته است.
در واقع می‌توان گفت آثار روانی ناشی از نتیجه انتخابات برای فعالان بازار به معنای احتمال بهبود روابط ایران با جامعه بین‌المللی بوده که تبعات آن می‌تواند به تعامل سازنده بین ایران و کشورهای غربی بر سر پرونده هسته‌ای ایران و در پی آن کاهش تحریم‌های اقتصادی ایران باشد که به مهم‌ترین مانع بر سر فروش نفت و جریان ورودی ارز به اقتصاد ایران، تبدیل شده است.
شایان ذکر است پیشتر نیز بازار ارز و طلای ایران نسبت به اخبار انتخابات واکنش نشان داده بود و در مقطع ثبت‌نام اکبر هاشمی، رد صلاحیت او و پیشتازی حسن روحانی تغییرات متفاوتی را تجربه کرده بود. بنابراین به‌نظر می‌رسد انتخابات در بازار ارز نقش داشته باشد.
سوم: تحویل دولت با دلار ۲۴۰۰ تومانی
گمانه‌ی دیگر این است که احمدی‌نژاد که هشت سال بی‌کفایتی خود را با درآمد هنگفت نفت به اثبات رسانده در صدد است در روزهای پایانی ریاستش دلار به مرز ۲۴۰۰ تومان برساند و آن را تحویل دولت بعدی دهد.
در این خصوص علی فخر موحدی، از فعالان بازار ارز و طلا امروز در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، ضمن اینکه از تداوم روند نزولی قیمت در بازار آزاد ارز ایران خبر داد، گفت: «دولت دهم قصد دارد، دولت را با دلار ۲۴۰۰ تومانی به آقای روحانی تحویل دهد.»
به اعتقاد موحدی، «دولت دهم برای آن که یک حرکت مثبت در کارنامه‌اش داشته باشد، باید تمام تلاشش را بکند که قیمت ارز آزاد در بازار غیررسمی را تا حدودی به قیمت ارز در بودجه مصوب نزدیک کند.»
اما به نظر می‌رسد نظر موحدی از لحاظ «حرکت مثبت دولت» درست نباشد؛ بلکه اگر احمدی‌نژاد چنین تصمیمی هم گرفته باشد باید گفت وی با این وسیله می‌خواهد ضربه‌ی دیگری بر اقتصاد ایران بزند.
در بیان کلی‌تر احمدی‌نژاد یا دیگران تنها می‌توانند به بازار ارز شوک‌های موقت چند روزه وارد کنند که پس از این شوک‌ها، گروهی از مردم نیز که سکه و طلا و ارز خریده بودند برای اینکه ضرر کمتری متوجه آنها شود برای فروش به بازار هجوم می‌آورند که همین موضوع هم باعث کاهش مجدد ارز و طلا می‌شود. اما نکته‌ی مهم این است که ارزش ریال و قیمت ارز در ارتباطی تنگاتنگ با وضعیت اقتصادی کشور است، نه تابعی از شوک‌های موقت. این سقوط آزاد ارز در روزهای اخیر هم کاملا براساس «شوک‌های صورت گرفته به بازار» پیش آمده است و نه بهبود وضعیت اقتصادی. بنابراین باید گفت در روزهای آتی قیمت ارز به میزان واقعی خود که تابعی از اقتصاد ایران است بازخواهد گشت.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire