jeudi 26 juillet 2012

«یک کلمه»

«یک کلمه» نام کتابی است که میرزا یوسف‌خان مستشارالدوله، روشنفکر و آزادی‌خواه دورۀ ناصری، نوشت و به‌رغم آن‌که بیش از 120 (1287 ه قمری یا 1249 ه شمسی )سال از تألیف آن می‌گذرد، هنوز خواندنی است. او در این کتاب، اصلاح و بهبود وضع ایران را در یک کلمه می‌داند:‌ قانون. این کتاب، نخستین تگ‌نگاری به زبان فارسی در زمینۀ قانون و حقوق شهروندی است. مستشار در این کتاب، ارادۀ ملت را منشأ قدرت دولت دانسته و از تفکیک قوا، برابری همۀ اتباع کشور در برابر قانون و حقوق بشر سخن گفته است.
مستشارالدوله، بعد از نوشتن این کتاب، نامه‌ای هم برای ولیهد ناصرالدین شاه نوشت و از او خواست که اهمیت قانون را به پدرش گوشزد کند. مستشار در این نامه، برای مظفرالدین شاه نوشته است که اگر اعلی‌حضرت(ناصرالدین شاه) قانون را ملاطفت نکند، زودا که مردم بدین کار زور آورند. نهضت مشروطه، تعبیر همین پیش‌بینی بود؛ اگرچه آن هم دوام و قوامی نیافت.
وقتی خبر این نامه به ناصرالدین‌شاه رسید، شاه قاجار گفت: این پیامبر جدید که ما را به دین جدید دعوت می‌کند، معجزه هم دارد؟ یکی از حاضران جواب داد:‌ بله. معجزه‌اش این است که در پاریس زندگی می‌کند اما هوس زندان همایونی را کرده است.
مستشار، در بهار سال ۱۳۰۹ قمری، دستگیر و زندانی شد و تا پايان عمر در غل و زنجیر بود. در آخرین بازجویی، کتاب یک کلمه را آنقدر بر سرش کوبیدند که چشمش آب آورد و نابینا شد. سرانجام نيز، پس از پنج سال حبس در سياهچال انفرادی، در تنهایی مطلق درگذشت.
+ سه شنبه دوم آذر 1389 |
*********************************************************************************
 
 

رساله یک کلمه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری، جستجو
رساله یک کلمه مشهور ترین اثر میرزا یوسف خان تبریزی (مستشارالدوله) می باشد.در موقع انتشار آن توجه بسیاری را بخود جلب نموده و محل گفتگو بود.چاپ اول آن در سال ۱۲۸۷ ه ق وچاپ های بعدی در سال ۱۳۰۵ و ۱۳۲۵ در تهران به شیوه چاپ سنگی تجدید گردید.

پیش زمینه [ویرایش]

انقلاب مشروطیت، هرچند بنظر عده ای هیچگونه زمینه فکری ونظری نداشته و بنظر عده ای دیگر زائیده اختلافات دو ابر قدرت روزگار یعنی انگلیس و روس بوده، اما در حقیقت وامدار چالش ها و تمایلات آزادی خواهانه عده بیشماری بوده که آغاز گر اندیشیدن به اصول اولیه انسانی و ملی بودند. از طرف دیگر ارتباط و برخورد این اشخاص با دنیای غرب و مبانی دموکراسی که با اعزام اولین گروه دانشجویان ایرانی به اروپا در زمان عباس میرزا نایب السلطنه صورت گرفت، زمینه ساز جنبش مشروطه گردید.

مطالب رساله [ویرایش]

این رساله از یک مقدمه وبیست ویک فصل و دو بیانیه در خاتمه آن، تشکیل شده است. مستشار الدوله سعی در واکاوی علل عقب ماندگی جامعه ایرانی را داشته و دنبال یافتن راه رهائی از توسعه-نیافتگی و استبداد میگردد. وی در رساله از زبان دوستی که وجود خارجی ندارد، پیشرفت کشور را فقط در یک کلمه و آن هم قانون ذکر می کند. در این رساله اندیشه تدوین قانون اساسی و تشکیل مجلس شورا پیش بینی شده است
اومینویسد:
من نگفتم کود(قانون) فرانسه یا سایر دول را برای خود استنساخ(نسخه برداری)کرده و معمول بدارید، مراد من کتابی است که جامع قوانین لازمه ومقبول ملت ما باشد.
در تمام فصول رساله چه آنجا که راجع به قانون اساسی و چه آنجا که مربوط به موضوع تغیر واصلاح خط است، همت و سعی وی تطبیق آن قوانین با اصول شرع اسلام وخصوصیات جامعه ایرانی است. برگزاری جلسات با روحانیان رسمی در جلب آراء آنها وکاستن از انتقادات آنان تاحدی موثر بوده است.
در فصل های رساله از اصول قانون اساسی فرانسه تک به تک ذکر وتفسیر لازم را ارائه می دهد.
در باره لزوم تدوین قانون برای ملت ایران می نویسد:
تدوین چنین کتابی ممکن است، خصوصا در دیوانی که اجزاء آن از رجال دانش و معرفت و ارباب حکمت و سیاست باشند همه کتب معتبره اسلام راحاضر و جمله کود های دول متمدنه را جمع کنند و در مدتی قلیل کتابی جامع نویسند.

منبع [ویرایش]

مستشار الدوله، یوسف. رساله یک کلمهبه اهتمام علی رضا دولتشاهی تهران انتشارات بال ۱۳۸۵


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire