mardi 23 février 2010

هاشمی در غیاب یزدی از همدلی خبر داد


هفتمين اجلاس مجلس خبرگان که روز دوشنبه، روزنامه کیهان دستور کار اصلی آن را "تجليل از درايت رهبري" اعلام کرده بود، دیروز با سخنان هاشمي رفسنجاني و در غیاب محمد یزدی آغاز شد. هاشمی در این جلسه ضمن سخنانی با تاکید بر اینکه "دلسوزان انقلاب بايد صف خود را با ساختار شكنان و مخالفان ولايت فقيه مشخص كنند و محور وحدت را رهبري قرار دهند" گفت: "در فاصله‌ دو اجلاس ما، حوادث ناگواري در كشور اتفاق افتاد كه بي‌سابقه بود و بعضا موجب كينه‌توزي و مسائلي شد كه دل هيچ مسلماني نمي‌تواند از آن‌ها راضي باشد. "
هاشمی در ادامه در حالی خبر از "علائمی" در جهت "وفاق و همدلی" در کشور داد که محمد یزدی كه بارها تندترين مواضع را عليه او اتخاذ كرده، غايب بزرگ جلسه بود. اين چندمين بار است كه يزدي در جلساتي كه هاشمي در آن حضور دارد، حاضر نمي شود، هر چند اين بار پسروی، با اينكه در مجلس خبرگان سمتي ندارد، در جلسه حضور يافته بود. این بار هم مانند دفعات قبل، بيماري محمد يزدي، علت نيامدنش عنوان شد و حاضران هم براي شفاي او دعا كردند. کاری که پیش از آن هاشمی رفسنجانی در پاسخ به حملات یزدی به خود کرده بود:تقاضای شفای همه بیماران اسلام.
اين تمام اطلاعي است كه از مجلس خبرگان در رسانه ها درج شده. البته قرارست منوچهرمتكي، وزير خارجه و سردار جعفري، فرمانده سپاه پاسداران هم در جمع نمايندگان مجلس خبرگان گزارشي از وضعيت ايران در عرصه بين المللي و اوضاع امنيتي كشور بدهند، اما اخبار این سخنان نیز به بيرون درز نخواهد كرد.
در دوره رهبری بيست ساله آیت الله خامنه ای، مجلس خبرگان، هر سال دو جلسه رسمي داشته كه تا به حال جز بيانيه پاياني و صحبت هاي رهبر جمهوري اسلامي ـ آن هم وقتی که خبرگان به حضورش مي رسند ـ خبر رسمی ديگري از اين مجلس چاپ نشده است. پایان بخش همه گزارشات مربوط به افتتاح یا اختتام این مجلس این جمله است: "ادامه اجلاس خبرگان بدون حضور خبرنگاران در حال برگزاري است."

آيت الله خميني و مجلس خبرگان
اولين دوره مجلس خبرگان در 23 تيرماه سال 62افتتاح شد؛ بنابر قانون اساسي جمهوري اسلامي اين مجلس مي بايست به سه وظيفه عمل مي كرد: نظارت بر رهبري، تعیین و عزل رهبري. وظیفه ای که به تدریج با جایگزینی آِیت الله خامنه اي رنگ باخته؛ آن هم در حالیکه آيت الله خميني در اولين پيامش به مجلس خبرگان و در تابستان سال 62 تصريح كرده بود كه "بالاترين انحراف كه منجر به انحراف تمام اركانها مي شود، انحراف رهبري است كه امروز شما نقش اول آن را داريد."

خبرگان كشف مي كند نه نصب
قانون اساسي جمهوري اسلامي در اصول 108 و 109 صراحتا بيان مي كند كه مجلس خبرگان وظيفه دارد بر عملکرد رهبري، نظارت و در صورت فقدان شرايط او را عزل كند؛ وظیفه ای که در 20 سال اخير دستخوش تغییراتی بنیادین شده تا جایی که برخی نمایندگان عضو این مجلس گفته اند "وظيفه خبرگان كشف رهبر"ست. قائلان به نظريه كشف فقيه كه سرشناس ترین چهره آنان آيت الله مصباح يزدي است، امروز اکثریت این مجلس را در اختیار دارند. افرادی چون علم الهدي، محمد يزدي، احمد خاتمي، ابوالقاسم خزئلي و حائري شيرازي... جالب اینکه اين روحانيان تند رو همگی از حامیان دولت احمدی نژاد هم هستند.
از دیگر ویژگی های دوران 20 ساله مجلس خبرگان این است که آيت الله خامنه اي، برخلاف آیت الله خمینی، در سخنراني هاي خود چندان اهميتي به بعد نظارتي مجلس خبرگان نداده است. او در اولين پيامش در مسند رهبري، به تاريخ 16مهرماه سال 69 هم از اين بعد نظارتي حرفي به میان نیاورد و در برابر نقش "رهبر" را عمده کرد. او گفت: "مسووليت رهبري از همه سنگين تر است و خبرگان محترم با توجه به اين حقيقت است كه بايد مسووليت خود را در تشخيص و تعيين و اعانت رهبر در هر دوره انجام دهند".
این در حالیست که با قدرت گیری بیشتر شورای نگهبان و اعمال نظارت استصوابی، عملا در 20 سال گذشته هواداران آیت الله خامنه ای و وابستگان جناح راست از فیلتر این شورا گذشته و وارد این مجلس شده اند. شوراي نگهبان نیز كه وظيفه احراز فقيه بودن نامزدهاي خبرگان را برعهده دارد، خود منتخب آيت الله خامنه اي است؛ ضمن اینکه تبصره دوم ماده سوم آيين نامه انتخابي خبرگان هم دست آیت الله خامنه ای را براي فرستادن همفکرانش به مجلس خبرگان كاملا باز گذاشته است. بر اساس اين تبصره "كساني كه رهبر صريحا و يا ضمنا اجتهادشان را تاييد كرده محتاج تاييد شوراي نگهبان نيستند."

تحقیقات كاملا محرمانه
بودجه مجلس خبرگان که خود نهاد عريض و طو يلي است، از سوي نمايندگان همین مجلس و بدون نياز به مصوبه مجلس شوراي اسلامي تعیین و تصويب مي شود. كميسيون هاي متعدد مجلس خبرگان هم كاملا مخفيانه است و تنها نامي از آن ها مطرح شده است. چنین است که هیچکس نمی داند چه كسي در كدام كميسيون عضويت دارد.
مهمترين كميسيون مجلس خبرگان، كميسيون اصل 108 و 109 است كه وظيفه بررسي عملكرد رهبري را بر عهده دارد؛کمیسیونی که قرارست گروه تحقيق آن، اعمال رهبري را رصد كند و در مورد آن گزارش دهد. اما آيين نامه داخلي مجلس خبرگان با صراحت مي گويد: "گزارش اين كميسيون سري تلقي مي شود و به صورت اسناد طبقه بندي شده حفاظت مي شود و بدون تصويب مجلس خبرگان در اختيار ديگري قرار نمي گيرد مگر رهبري كه عند الزوم به اطلاع وي مي رسد."

استیضاح رهبر توسط 11 نفر
براي درخواست عزل رهبر، بنابر آيين نامه داخلي مجلس خبرگان، امضای 11 نفر از نمایندگان این مجلس كافي است. يازده تن از اعضا مي توانند با تهیه گزارشي از عملكرد رهبري و ارائه آن به مجلس خبرگان، خواستار استیضاح رهبر شوند. در صورت تصویب دو سوم ديگر اعضا، مجلس خبرگان باید به صورت فوري و فوق العاده وارد شور شود، اما با تركيب فعلی مجلس خبرگان و دوره 8 ساله نمايندگي اين مجلس كه طولاني ترين دوره مسووليتي در قوانين جمهوري اسلامي است، عملا وضعيت مجلس خبرگان در هواداري از آيت الله خامنه اي حفظ شده است. در اجلاس گذشته مجلس خبرگان و يكماه پس از انتخابات رياست حمهوري، آيت الله دستغيب، نماينده شيراز در مجلس خبرگان به سبب انتقاد از و ضعيت بعد از انتخابات و نقد رهبري تا مرز اخراج از خبرگان پيش رفت. آيت الله خامنه اي البته در سخنرانيش براي خبرگان، آنها را به خويشتنداري فرا خواند، اما آيت الله دستغيب در تمام هشت ماه گذشته با حملات شديدي مواجه بوده و حسينه اش در شيراز نيز به آتش كشيده شده است. از حضور وی در جلسه دیروز هم خبری منتشر نشده است.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire