dimanche 19 mai 2013

بنز هاشمی و پژوی جنتی

بنز هاشمی و پژوی جنتی (عکس)


iran-emrooz.net | Sun, 19.05.2013, 0:14


بهار: ماجرای ماشین هاشمی‌رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت، عضو و رييس سابق شورای خبرگان رهبری و نامزد یازدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری هنوز ادامه دارد.
احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در خطبه‌های نمازجمعه گذشته از بایدها و نباید‌های نامزد ریاست‌جمهوری سخن گفت، اما از میان تمام آنچه امام‌جمعه موقت تهران روز جمعه گفت، یک جمله خبر‌ساز شد: «رییس‌جمهوری باید ساده‌زیست باشد؛ این نمی‌شود که با بنز برود و بیاید و خانه آن‌چنانی داشته باشد؛ همچنین باید به طبقات محروم توجه کند و دلش به حال محرومان بسوزد.»
پیش از سخنان روز جمعه جنتی و اشاره غیرمستقیم او به «نامزد بنز‌‌سوار» خبرگزاری‌های اصولگرا برای یک هفته با بهانه و بی‌بهانه عکس‌های آخرین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری را باز‌نشر می‌کردند. خصوصا عکس هاشمی‌رفسنجانی را سوار بر ماشین «بنز» با محافظانی «بنز»‌سوار. اشاره امام‌جمعه موقت تهران در کنار گزارش‌هایی که رسانه‌های مخالف هاشمی‌رفسنجانی منتشر کرده بودند، جای هیچ شک‌و‌شبهه‌ای باقی نمی‌گذارد که منظور احمد جنتی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است.
خطبه‌های نمازجمعه تهران از منظر بعضی فعالان سیاسی انتقاد‌برانگیز بود، اما واکنش علی مطهری با دیگر منتقدان، تفاوت داشت. دیروز علی مطهری، نماینده اصولگرای تهران در مجلس، در جمع خبرنگاران نسبت به سخنان خطیب جمعه تهران واکنش نشان داد: «فکر نمی‌کنم بنز آقای هاشمی گران‌تر از پژوی آقای جنتی باشد.» پس از انتشار خطبه‌های نماز روز جمعه جنتی، بعضی از چهره‌های مخالف هاشمی‌رفسنجانی، شروع به تخریب این نامزد انتخاباتی کردند.
علی مطهری كه به صراحت لهجه معروف است در پاسخ به این منتقدان هاشمی گفت: «اگر بعضی مقامات سوار بنز می‌شوند تشخیص تیم حفاظت آن‌هاست و در‌واقع این بنزهایی که آقایان سوار می‌شوند بنزهای 20 تا 30سال پیش است و به‌نظرم سخنان مطرح‌شده حرف‌های خامی بود.»
علی مطهری که پیش‌تر شایعه شده بود سخنگوی ستاد هاشمی‌رفسنجانی است، نوع ماشین‌هایی را که سیاستمداران ایران سوار می‌شوند وابسته به تصمیم تیم محافظان آن شخصیت دانست و گفت: «بالاخره به یک فردی می‌گویند که باید با این ماشین که ضدگلوله است رفت‌وآمد کنی و به آقای هاشمی هم برای موقعیتش این موضوع را گفته‌اند؛ خود آقای جنتی با چه چیزی رفت‌وآمد می‌کند؟ فکر نمی‌کنم بنز آقای هاشمی گران‌تر از پژوی آقای جنتی باشد؛ طرح این مسائل نوعی عوام‌فریبی است.»
هاشمی رفسنجانی از سالهای ابتدای پیروزی انقلاب مناصبی مانند عضویت در شورای انقلاب، ریاست مجلس، جانشینی فرماندهی کل قوا در جنگ و ... داشت. به همین دلیل از محافظت ویژه برخوردار بوده و هست. ماشین هایی که چشم برخی از جمله دبیر شورای نگهبان را خیره کرده ، ماشین های تیم محافظت از رییس مجمع تشخیص مصلحت یا تیم تشریفات مجمع بوده اند. بیش از بیست یا سی سال پیش برای شخصیت های سیاسی ماشین هایی با شرایط ویژه تهیه شد. ضد گلوله بودن یکی از این شرایط است. «بنز» های هاشمی رفسنجانی از همان ماشین هایی هستند که سی سال پیش خریداری شدند. این ماشین ها امروز با وجود شرایط ویژه ای که دارند، قیمت چندانی ندارند. برای منتقدان «بنز» سواری هاشمی رفسنجانی قیمت بنز کلاس S آبی رنگ مدل 1985 چندان مهم نیست، تنها به دنبال دستاویزی برای اعتراض و انتقاد می گردند.
با اين حال از کنار سخنان دبیر شورای نگهبان به‌سادگی نمی‌توان گذشت. خصوصا زمانی که در آخرین جمعه پیش از اعلام نظر رسمی شورای نگهبان، به‌عنوان خطیب نمازجمعه تهران از باید‌ونباید‌های نامزد‌های ریاست‌جمهوری سخن بگوید؛ اما علی مطهری درباره سخنان دبیر شورای نگهبان به خبرنگاران گفت: «به‌نظر من این سخنان مقداری سخیف بود؛ نه در شأن نمازجمعه بود نه منطقی.» بخش مهم‌تر سخنان جنتی در خطبه‌های روز جمعه، واکنش کمتری به‌دنبال داشت. احمدی جنتی روز جمعه گفت: «کسانی که دنبال اشرافی‌گری هستند آیا می‌شود به آن‌ها اعتماد کرد؟ بر همین اساس باید به کسی رای داد که مورد اعتماد است.»
با توجه به اینکه برخی از نامزد های انتخابات ریاست جمهوری با ماشین های دولتی یا ماشین هایی بسیار گران قیمت تر از ماشین‌های هاشمی رفسنجانی، برای ثبت نام به ستاد انتخاباتی وزارت کشور رفتند، این احتمال وجود دارد که احمد جنتی از ماشین «بنز» تنها به عنوان مثالی برای غیر ساده زیست بودن استفاده کرده باشد، اما امام جمعه موقت تهران نباید به عنوان دبیر شورای نگهبان سخنانی به زبان می‌آورد که شائبه حمایت از یک نامزد خاص را به ذهن مخاطبان القا کند.
خطیب نمازجمعه تهران برخلاف اصل بی‌طرفی شورای نگهبان، برای روشن‌تر‌شدن خصوصیات نامزد مورد حمایتش گفت: «رییس‌جمهور باید ساده‌زیست باشد و ساده‌زیستی را هم باید از خودش شروع کند؛ یعنی این‌که خانه، وسایل زندگی‌اش و ماشینی که سوار می‌شود ساده باشد. کسی که شعار ساده زیستی می‌دهد، اما ماشین بنز سوار شود، درد مردم را نمی‌فهمد و نمی‌فهمد که می‌گویند گرسنه‌ایم. یعنی چه دلش به حال طبقه محروم نمی‌سوزد؛ بنابراین رییس‌جمهور باید مثل یک مادر باشد نه دایه برای مردم.» علی مطهری در پاسخ به این اظهارات جنتی گفت: «در انتخابات گذشته مردم را فریب داده‌ایم و دیگر نباید این مسائل را تکرار کنیم.»
در انتخابات سال 84 بود که حامیان احمدی نژاد با همین روش از تریبون های رسمی کشور به نفع نامزد ساده زیست تبلیغ می کردند. خطبه‌های نمازجمعه هفته گذشته تهران را نمی‌توان زمینه‌سازی برای ردصلاحیت هاشمی‌رفسنجانی دانست همان‌طور که علی مطهری در این مورد توضیح داد: «قطعا آقای هاشمی تایید صلاحیت می‌شوند، اصلا اگر ایشان تایید نشوند، اصل انقلاب و نظام زیرسوال می‌رود.» اما سخنان احمد جنتی را می‌توان رسمی‌ترین تلاش برای ترغیب مردم برای رویگردانی از هاشمی‌رفسنجانی دانست.



Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire