lundi 27 mai 2013

تحجرِ دولت‌ساز و جامعه‌ی تقلب‌زده

180-kamyar-behrang-کامیار-بهرنگ
اصولگرایان بعد از حمایت تمام قد از محمود احمدی نژاد در انتخابات ۸۸ در این اندیشه بودند که در انتخاب خود راهی نداشتند و به نوعی ۴ سال مجبور به تحمل او بودند. منصور ارضی از مداحان نزدیک به بیت رهبری در سال ۸۸ به وضوح در جمع بسیجیان به این موضوع اشاره می کند و وظیفه ی حزب الله را پیدا کردن یک رییس جمهور ارزشی و واقعی برای این دوره می داند. محمود احمدی نژاد در سال ۸۴ و ۸۸ به خوبی نقش جاده صاف کن نیروهای تندرو را ایفا کرد و با حذف افرادی چون دکتر معین، هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی و میرحسین موسوی و پرونده سازی برای بسیاری از فعالان اصلاح طلب امروز هیچ نقش مدیریتی از این بخش از جامعه وجود ندارد. در طول ۴ سال گذشته نیز جریان تندرو با خالی کردن اطراف خود محمود احمدی نژاد با عنوان جریان انحرافی، او را به نحوی در مسیر حذف قرار دادند که نتیجه ی آن را می توان در رد صلاحیت نزدیک ترین فرد به او در انتخابات این دوره ریاست جمهوری بررسی کرد.
اما این جریان تند رو که امروز دیگر نزدیکان و یا فارغ التحصیلان موسسه امام خمینی در قم و وابستگان مصباح یزدی نیستند، در کجای این بازی قرار دارند.
آنانی که دانشگاه امام صادق را می شناسند می دانند خروجی این دانشگاه نه فقط فارغ التحصیلان آماده ی بازار کار و اندیشه که مدیران و سفیران نظام هستند. دانشگاهی که سالها با مدیریت مهدوی کنی در غرب تهران مدت هاست که در آرامش ولی با سیاست مدون به روی سیاست گذاری های عمده ی نظام تاثیر مستقیمی داشته است و هرکس این دانشگاه را بهتر بشناسد می داند که شاگردان این دانشگاه تنها درون محوطه ی سبز دانشگاه است که اختلاف دارند و بیرون درهای دانشگاه همواره از هم حمایت می کنند.
البته باید اشاره کرد که در فضای اصلاحات بود که برخی از شاگردان آیت الله ناخلفی کردند و به مانند رم‍ضان زاده به سوی سید محمد خاتمی و اصلاحات آمدند، امری که قواعد پادگانی دانشگاه را به نحو چشمگیری تغییر داد تا به زعم آنان از این دست اشتباه ها دیگر صورت نگیرد.
اما حیات دوباره ی شاگردان حقانی با پیروزی احمدی نژاد دوره ی جدیدی را طی کرد. مصطفی پور محمدی استاد آیات سیاسی قرآن در این دانشگاه به وزارت کشور می رود و اینجا است که بسیاری از شاگردان دانشگاه امام صادق روانه ی این وزارت خانه ی کلیدی می شوند به نحوی که حجت الله ایوبی رییس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه را به عنوان معاون اجتماعی خود معرفی می کند.
وزیر علوم اگر چه از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق نبود ولی با انتصاب محمدباقر خرمشاد به عنوان معاون فرهنگی ، غلامرضا خواجه سروی مدیر بخش اندیشه سیاسی دفتر مطالعات سیاسی مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق، به سمترئیس کمیته تدوین و بازنگری آئین‌نامه‌های دانشجویی وزارت علوم منصوب می شود. مسیری که راه بسیاری از شاگردان این دانشگاه را برای استفاده از بورس های تحصیلی خارج از کشور بازنمود.
حضور سید محمد حسینی در وزارت ارشاد هم با تنهایی همراه نبود، او که مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته رشته معارف اسلامی و تبلیغ از این دانشگاه گرفته است، همراه با محمد هادی همایونی هم همراه او بود و در دولت های نهم و دهم، رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون برنامه ریزی و توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. او که به استاد مشاوری حداد عادل و حمید مولانا از این دانشگاه دکتری خود را دریافت کرد مسؤولیت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه را نیز بر عهده داشت.
این بخش را اشاره کردم تا به موضوع اصلی این یادداشت اشاره داشته باشم.
سعید جلیلی
او دکتری علوم سیاسی خود را از دانشگاه امام صادق دریافت کرده است، تز دکتری او سیاست خارجی پیامبر بود و در این دانشگاه دیپلماسی پیامبر را نیز تدریس می کرده است. او که سابقه ی اجرایی اش تنها در وزارت امور خارجه است تنها در یک در دفتر بررسی های بیت رهبری مدتی را مدیریت کرده است. به هر روی او که امین ِ سید علی خامنه ای در شورای عالی امنیت ملی و مذاکرات اتمی است امروز در قامت کاندیدای ارزشی ها! وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شده است. او در اولین واکنش های هایش در مطلبی نوشته است که مشکل اصلی جامعه ۵ روز پس از فوت آیت الله خمینی آغاز شده است و این مشکل از سوی علی اکبر هاشمی رفسنجانی به کشور تحمیل شده است. او می نویسد: وقتی ایشان جای «امام» گذاشت «رهبر»، «امّت» شد «ملّت». یعنی عملاً سیستم ملت-رهبر انگلیسی‌ها را پذیرفتیم و سیستم امت-امامت امام خمینی را کنار گذاشتیم.
او در ادامه می گوید هر عملی هم در سیاست خارجی به کار برده شود به این اندازه غربیان را ناراحت نمی کند که ما بگوییم امام خامنه ای.
این تنها بخشی از سیاست های فکری اوست. اما او در این مسیر تنها نیست و همراهش در مذاکرات هسته ای امروز به عنوان رییس ستاد انتخاباتی اش وارد بازی شده است.
علی باقری کنی برادر زاده مهدوی کنی، رییس مجلس خبرگان رهبری و رییس دانشگاه امام صادق است و برادر شوهر هدی خامنه ای فرزند رهبر جمهوری اسلامی است. مصباح الهدی باقری کنی، داماد رهبر جمهوری اسلامی هم در این دانشگاه نقش دارد و در حال حاضر مدیر مسئول دو فصلنامه مدیریت راهبردی است که دانشگاه صاحب امتیاز آن است.
با اینکه علی باقری می گوید برنامه ی سفر سعید جلیلی به قم شامل دیدار با مصباح یزدی بود ولی بسیاری اختلافات فکری شاگردان دانشگاه امام صادق و شاگردان موسسه آموزشی امام خمینی، زیر نظر مصباح یزدی این روزها عیان تر شده است. این اختلاف در حمایت های مصباح از محمود احمدی نژاد و قسم به اصلح بودن باقری لنکرانی نمود پیدا کرده است. فراموش نکنیم که مدیریت و بزرگان دانشگاه در سال ۸۴ به سوی احمدی نژاد نه اینکه تمایلی نداشتند، بلکه از هاشمی رفسنجانی دفاع کردند – بر خلاف بدنه و دانشجویان -.
در پایان تنها به یک جمله از میر حسین موسوی اکتفا می کنم که می تواند راوى تمام مسیری باشد که این ۸ سال طى شد و با این ترتیب می تواند با حضور جلیلی ها پر رنگ تر شود : جامعه‌ای سودازده که در آن تحجر دولت‌سازی می‌کند؛ جامعه‌ای تقلب‌زده، دروغ‌زده...

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire