dimanche 19 mai 2013

چه کسانی نوار قالیباف را به بی‌بی‌سی رساندند؟

چه کسانی نوار قالیباف را به بی‌بی‌سی رساندند؟



iran-emrooz.net | Sat, 18.05.2013, 9:50

آینده: قالیباف ظاهرا متوجه نشده که این همه دعوا و درگیری بر سر همان کرسی ریاست جمهوری است و فتنه و سکوت و... تنها ابزاری برای رسیدن به آن است و تندروهای ۳ تیری به هیچ روی حاضر به بالا آمدن او از طیف اصولگرا نخواهند شد. برای آنان در درجه اول مهم نیست نامزد اصولگرایان چه میزان کارآمد یا دارای وجهه مردمی باشد، بلکه مهم این است که از “ما” باشد.
در حالی که با ورود هاشمی، رقابت شدید درون جناحی برای تبدیل شدن به نامزد اصلی یا اجماعی اصولگرایان بالا گرفته بود، ناگهان نواری از سخنرانی محمدباقر قالیباف در جمع اعضای بسیج منتشر شد که به وجهه ای که قالیباف طی بیش از 10 سال از خود ساخته بود، به شدت لطمه زده است؛ آن هم درست در شرایطی که گفته می شود این رقابت بیشتر از همه بین جلیلی و قالیباف است و قرار است پایگاه رای اصولگرایان به یکی از این دو نفر هدایت شود.
به گزارش خبرنگار “آینده”، آن گونه که در این نوارها به قالیباف نسبت داده شده، وی گفته در سال ١٣٨٢ به عنوان فرمانده پلیس مجوز ورود افراد مسلح به کوی دانشگاه تهران و تیراندازی را از شورای امنیت کشور اخذ کرده است. وی همچنین از نقش خود در حوادث سال ۷۸ و ۸۸ ، سخن گفته که یک روز پس از انتشار این سخنان٬ ستاد انتخاباتی قالیباف اقدام به تکذیب این اظهارات کرده است.
مسئولان این ستاد برای اثبات ادعای خود فیلم سخنرانی هفته گذشته قالیباف در دانشگاه صنعتی شریف را منتشر کردند که انتشار این فیلم نشان داد شهردار تهران دو روایت متفاوت از یک موضوع واحد (وقایع کوی دانشگاه تهران در سال ٨٢ ) ارائه کرده است.
این دوگانگی البته به شخصیت قالیباف باز می گردد. او از یک سو دارای سابقه یک فرمانده نظامی است که در دوران خاتمی به وی نامه تهدیدآمیز نوشت و این روزها هم می داند اگر بخواهد به عنوان نامزد مورد نظر بخشی از اصولگرایان تایید شود، باید به هاشمی رفسنجانی به شدیدترین وجه حمله کند، هر چند این حملات را در دل قبول نداشته باشد و باعث کاهش رای او نیز بشود.
شخصیت دوم قالیباف نماد کارآمدی و مداراست، چهره ای که او تلاش کرده با فعالیت در شهرداری تهران و افتتاح چند پروژه بزرگ در همین اردیبهشت ماه از خود به تصویر بکشد و اگر محبوبیتی به ویژه در تهران دارد، ناشی از همین وجهه است.
او علاوه بر این، رقابتی سنگین با احمدی نژاد و جریان به اصطلاح 3 تیری دارد که در انتخابات 84 کرسی آماده ریاست جمهوری را ظرف دو روز از زیر وی کشیدند و بر آن نشستند و 8 سال گذشته را دائما مشغول زد و خورد با آنها بوده است.
اما ظاهرا از آنجا که کاسبین فتنه تعیین می کنند چه کسی ساکت فتنه بوده و چه کسی بابصیرت و چه کسی فتنه گر، قالیباف برای تبدیل خود به کاندیدای اجماعی باید رضایت این گروه را بگیرد و از همین رو باید یک پله از خود آنها جلوتر برود و خود را چوب زن یا گیرنده حکم تیر در داخل دانشگاه ها جلوه دهد. هرچند این اظهارات باید در خفا صورت گیرد تا تندروها را راضی کند، اما پایگاه رای او را در میان مردم عادی و طبقه متوسط شهری نریزد.
با این حال قالیباف ظاهرا متوجه نشده که این همه دعوا و درگیری بر سر همان کرسی ریاست جمهوری است و فتنه و سکوت و... تنها ابزاری برای رسیدن به آن است و تندروهای ۳ تیری به هیچ روی حاضر به بالا آمدن او از طیف اصولگرا نخواهند شد. برای آنان در درجه اول مهم نیست نامزد اصولگرایان چه میزان کارآمد یا دارای وجهه مردمی باشد، بلکه مهم این است که از “ما” باشد.
از همین رو بعید نیست که برخی از یک سو با سوالات تند و انتقادات شدید در جلسات خصوصی، قالیباف را به گفتن این سخنان عجیب و غریب تحریک کرده باشند و از دیگر سو نوار این سخنان را بیرون داده‌اند تا به آن طرف آب برسد و سر از بی بی سی فارسی درآورد تا یک شبه سوژه اقشار مختلف مردم ماهواره‌بین همین حرف‌ها شود و کمپین حقوق بشر هم درخواست کند که نام قالیباف به سیاهه ناقضان حقوق بشر اضافه شود.
به این ترتیب هم رای قالیباف به عنوان محبوب ترین نامزد اصولگرا در تمامی نظرسنجی ها افت شدیدی می کند و هم در رقابت درون جناحی او حرفی برای گفتن نخواهد داشت و این که سخنگوی ستاد یا خود قالیباف به صد روش این حرف ها را تکذیب کنند هم بعید است اثر چندانی داشته باشد.
با این وصف شاید راحت تر بتوان دریافت نوار سخنرانی قالیباف در جمع دانشجویان بسیجی چگونه سر از بی بی سی در آورده است.
البته یک نکته مهم در این زمینه هم نقش شبکه های ماهواره ای حتی در رقابت درون جناحی اصولگرایان است که درباره آن جداگانه خواهیم گفت.



Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire