lundi 26 novembre 2012

پایان کارناوال تاسوعا و عاشورا!

پایان کارناوال تاسوعا و عاشورا!

تاسوعا و عاشورای امسال هم تمام شد. شام غریبان هم دیشب بود که پایان یافت. بیست روز باقی مانده "محرم" هم تمام می شود. این سالها نیز پشت سر می ماند. اما یک پدیده برای همیشه در ذهن جامعه ایران باقی می ماند و آن این که تاسوعا و عاشورا از یک عزاداری در جمهوری اسلامی تبدیل شد به یک کارناوال خیابانی! و برای نخستین بار در تاریخ تشییع، عده ای مداح که برخی از آنها عکس و سابقه پای منقل و ... دارند، از روی سر روحانیون هر ادا و غمیشی که در جنته داشتند عرضه کردند و روضه خوانی هم تبدیل شد به ترانه خوانی! وقتی روحانی و امام جمعه می شود "علم الهدا"، مداحش هم می شود همینها با همین قیمتی که درعکس بالاتر می بینید!

امسال پدر محمد – ابراهیم خلیل الله- را هم در کنار حضرت نوح، در خمینی شهر آوردند به خیابان. شاید هم سال آینده یک مجسمه مقوائی او را سوار بر شتر و یا الاغ مقوائی آوردند به خیابان. مگر مجسمه مقوائی آقای خمینی را از هواپیمای بی پرواز اما به تقلید از پرواز پاریس – تهران پائین نیآوردند؟

در آن هفته هائی که عرصه را بر عطاء الله مهاجرانی وزیر ارشاد دولت خاتمی هر روز تنگ تر می کردند و حتی فتوای قتلش را داده بودند، نقل است که آقای خامنه ای در نقد انتشار کتاب و روزنامه و مجله در دوران مهاجرانی گفته بود "ضربه ای که مهاجرانی به اسلام زد شاه نزد"! لابد این روزها بزرگانی در نجف و قم و اصفهان باشند که در محافل خودشان بگویند: "آجری که خامنه ای از زیر پای اسلام کشید، رضا شاه نکشید".

از تاسوعا و عاشورای انقلابی سال 1357 تا رسیدن به کارناوال تاسوعا و عاشورای امسال، راهی 34 ساله طی شد.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire