samedi 24 novembre 2012

امام زاده ها

چنار عباسعلی و وجود یک میلیون و 200 هزار رقبه و 10هزار امامزاده در كشور!


یک میلیون و 200 هزار رقبه و 10هزار امامزاده در كشور وجود دارد!
روز گذشته معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفتگوئی که با یکی از خبرگزاری ها داشت، تعداد موقوفات را در كشور بالغ بر 127 هزار اعلام كرده و گفت:
"در سطح كشور قبور 33 پیامبر واجب التعظیم و هشت هزار و 51 بقعه داریم و ممكن است در برخی بقعه ها بین سه تا پنج امامزاده باشند و در كل بیش از 10 هزار امامزاده در كشور مدفون هستند.
شرفخانی افزود: از ابتدای امسال ویژه برنامه هایی نظیر زیارت مردم در امامزاده ها در طول تعطیلات نوروز، برگزاری سوگواره یاس نبوی در سوگ حضرت زهرا(س) در دو هزار و 90 امامزاده و بقعه برگزار شد.
وی گفت: برپایی ضیافت الهی در طول ماه رمضان، برگزاری محافل انس با قرآن، برپایی جشن ولایت علوی اكمال دین نبوی در دهه ولایت و در دهه اول محرم و دهه آخر صفر نیز سوگواره بصیرت عاشورایی در دو هزار و 282 بقعه در كل كشور در حال برگزاری است.
شرفخانی افزود: اجرای این سوگواره با كمك سه هزار و 500 روحانی از حوزه علمیه قم و دیگر حوزه ها می باشد و همچنین در 141 امامزاده خیمه معرفت برپا شده و در 13 هزار مسجد تكیه و حسینه برنامه های فرهنگی برگزار می شود.
وی در بخش دیگری گفت: 20 درصد درآمد هر بقعه و امامزاده برای امور فرهنگی و بقیه صرف امور عمرانی همان بقعه و امام زاده می شود. "1
اگر از پرسش های بدون پاسخ در مورد سرنوشت درآمدهای نجومی بیش از 1200000 موقوفه، رقبه، امامزاده و آستان قدس رضوی و حرم حضرت معصومه صرفنظر شود، دو حکایت واقعی زیر و چگونگی تبدیل "چنار عباسعلی" و ماکت ساختگی یک کارگردان به نمادی از "قداست های ساختگی"، از ریشه های جهل و خرافات در میان توده های مردم که بکمک روحانیون و برخی مسئولان بوجود آمده و به رواج آن دامن زده می شود، پرده بر می دارد:
1-ماجرای ماکتی که به امامزاده تبدیل شد!
سال ها پیش در یکی از مجلات هنری حکایتی را به نقل از یکی از کارگردانان خواندم که مضمون ان به شرح زیر است:
وی نوشته بود در یکی از مناطق شمالی کشور فیلمی را در دست تهیه داشتیم که یکی از سکانس های آن به امامزاده ای مربوط می شد، اما چون در حوالی محل فیلمبرداری امامزاده ای وجود نداشت ناگزیر ماکتی از یک امامزاده را ساختیم تا سکانس مورد نظر را تهیه کنیم و پس از پایان فیلمبرداری آنرا به همان صورت رها کردیم.
در ادامه خاطرات این کارگردان امده است؛ چند سال بعد که بصورت تصادفی از همان محل عبور می کردم برخلاف گذشته باتعجب متوجه شدم که امامزاده ای در آنجا دایر است و عده زیادی از مردم در آنجا گردهم آمده و به زیارت مشغولند. این امامزاده برایم خیلی آشنا بود پس از کمی فکر کردن بیاد اوردم که امامزاده مذکور، همان ماکتی است که چند سال پیش توسط ما تهیه و اینک به زیارتگاهی برای مردم تبدیل شده بود!
2-چنار عباسعلی!
«یکی از خدمتکاران اندرون[ناصرالدین شاه] مرتکب خلافی شده و از آنجا که دانست مورد خشم و بازخواست خانم خود قرار خواهد گرفت شبانگاه فرار کرده در حضرت عبدالعظیم بست نشست. چون این خبر به گوش شاه رسید سخت به رقت آمد و به بانوی کنیز فراری گفت تا از تقصیر وی درگذرد. آنگاه برای آنکه اهل اندرون ملجأ و مأمنی نزدیکتر داشته باشند و هنگام ضرورت بدان پناه برند در نهان به یکی از گیس سپیدان حرم دستور داد تا آواز دهد خواب نما شده و به وی گفته اند در پای چنار کهن سال که کنار مظهر قنات "مهر گرد"در اندرون واقع است امامزاده ای به نام عباسعلی مدفون است. گیس سفید گفته شاه را به کار بست و این خبر در اندرون انتشار یافت. اهل حرم شادی ها کردند و از شاه خواستند تا نرده ای دور درخت کشیده شود. شاه به نصب نرده امر کرد و آنرا به رنگ سبز اندود کردند. از آن پس درخت مزبور به چنار عباسعلی معروف شد. زیارتنامه ای مخصوص به تنه آن آویختند و اطرافش شمع های نقره کوبیده هر شب شمع ها در آن افروختند. رفته رفته چنار مزبور اهمیتی به سزا یافت و بستی محکم شد. اهل اندرون نذور خود را از قبیل حلوا و غیره در پای آن می پختند و بر تنه اش دخیل ها می بستند بدین گونه برای نیازمندان حرمسرا نقطه توجهی و پناهگاهی نزدیک بوجود آمد...»!2



گرچه "ناصرالدین شاه" این ترفند را بکار بست تا اهل بستوه آمده حرم برای بست نشینی ناگزیر به خروج از حرم نشوند لیکن دیری نپائید که این امامزاده هم صاحب شجره نامه و زیارتنامه و برو و بیائی شد و دعاها و وردهای مختلفی برای حاجت گرفتن درماندگان پناه آورده به چنار ساخته شد و در کنار آن علم ها و کُتل هائی برافراشته و پارچه های تکّه تکّه شده ای بر شاخه های چنار گره خورد و دیگ های آش و پلوهای نذری در پای آن برپا شد بامید اینکه از این طریق حاجات مراجعین برآورده شود!


زیرنویس:
1-خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / 03/09/1391 -کد خبر 80427665
2-یادداشت هائی از زندگانی خصوصی ناصرالدین شاه/ دوستعلی خان معیرالممالک

                       
• تا خر در جامعه هست خرسوار هم پیدا می شود. از ماست که بر ماست.
فرستنده :سید علی کسروی تاریخ ارسال :                       
• درود این جمکران هم همین جوری ساخته شده یکی خواب نما شده جالبه خودشون هم داستانش رو با آب و تاب هر چه تمام نوشتن.جدای از این که شماره 33 جالبه ولی این آمار خیره کننده هست، 33 پیامبر واجب التعظیم در کشور.!! بله این نتیجه خلاء تاریخیه چه جوری به عوام انقدر درباره انبیای بنی اسرائیل توضیح بدن در حالی که اونا در مرز های ایران نبودن. برای همین کاری نداره تا می تونن قبر پیغمبر می سازن!! برای چی که خوب اونا اینجا زندگی می کردن دیگه. این گام های اولیه برای تغییر تاریخه ../ البته برخی از اینا آتشکده بودن که خوب مردم که دینشون دگرگون شد اینا هم امام زاده شدن شما ببینید اگه این داستان پیش از صفویه اتفاق می افتاد هیچوقت نام امامزاده روش نمی ذاشتن چون دولت و اکثریت با تسننه بوده. مثلن ممکنه نامه همین پیغمبرای بنی اسرائیل رو روش می زاشتن. یعنی شاید حتی مردم اگه دینشون هم عوض شده بوده اون آتشکده و آئین رو نگه می داشت و حتی نیازی هم به تغییر نام نبوده و یا اصلن بویژه در روستا ها کسی دینش رو عوض نکرده بوده!!! اما ما با سیل عظیم امامزاده ها روبروییم این نشون میده چه در دوره صفوی و چه پس از اون چه فشار عظیمی بر مردم اومده که حتی در دور افتاده ترین جا ها هم شما باید یه امامزاده ببینید. یعنی نتنها سنیا شیعه شدن که هیچ زرتشتیا هم شیعه شدن!!برای نمونه آتشکده آذر برزین در کنار نیشابور تبدیل شده به امام زاده حسین اصغر(حسین خودش اسم صغیره!!).یا شاه چراغ که اصلن نام آتش و روشنایی روش مونده.برای اینکه بشه یه آتشکده رو شناسایی کرد سه عنصر مهم باید بخوبی جمع بشن 1- آفتاب گاه نماز - 2 جوی آب - 3 درخت مثه امامزاده صالح که چند سال پیش اون درختی که سد ها سال اونجا بود رو قطع کردن
فرستنده :سمراد تاریخ ارسال :1391/09/05
از  وبلاگ اکبر اعلمی
                       
                                       
                       
                                      

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire